Go to Top

Mobielvriendelijke site? O.k., en dan nu bloggen!

Bloggen om beter online gevonden te worden

Met alleen een mobielvriendelijke website ben je er niet: ga bloggen!

21 april is het  D-day voor seo. Is jouw site niet mobielvriendelijk en dus niet goed leesbaar op tablets of mobiele telefoons, dan wordt de site afgestraft door Google met een lagere ranking in de zoekresultaten. En dat wil je niet. Gelukkig kun je dit zelf checken op de ‘Mobielvriendelijkheidstool’ van Google. Is jouw site niet mobielvriendelijk? Laat dit dan a.s.a.p. aanpassen! En is jouw site wel in orde, dan is dat mooi. Maar daarmee ben je er niet. Want om wel goed gevonden te worden in de zoekresultaten moet een site actuele en authentieke content bezitten die jouw autoriteit bewijst. Ofwel teksten waarmee je laat zien wat je kunt. En het liefst zo frequent mogelijk en natuurlijk niet gepikt van een andere site.

Bloggen voor een optimaal resultaat

Om dit te bereiken schrijf ik vaak blogs voor andere ondernemers. Zo vaak, dat ik er zelf niet zoveel aan toe kom…. (iets met een loodgieter waar de kraan lekt?). Maar goed, bloggen voor anderen is als een soort ghostwriting. Erg leuk voor mij en erg nuttig voor hen. Want ik mag me creatief uitleven over heel diverse onderwerpen en gelijktijdig stoeien met seo-tags en zoekwoorden. En de opdrachtgever krijgt een blog waarmee ze een optimaal resultaat bereiken zonder dat het ze tijd kost.

Beter vindbare en beter bezochte website door blogs

Een optimaal resultaat met een blog in seo-termen betekent zoveel dat de site beter gevonden én beter bezocht wordt. Om dat te bereiken moet het blog over een relevant onderwerp gaan, waar ook nog naar gezocht wordt en waar je iets over te melden hebt. Dat laatste lijkt vaak onmogelijk maar dat is het echt niet. Als ondernemer heb je immers zoveel te vertellen over onderwerpen uit jouw business. Alleen bedenk je ze vaak niet als het moet.

Tips voor blogs

Wil je regelmatig bloggen, dan heb ik een paar tips die ik ook gebruik voor mijn opdrachtgevers:

  • Verzamel onderwerpen aan de hand van het seizoen, jouw aanbod en de zoekwoorden

Onderwerpen verzinnen lijkt lastig. Maar bedenk eens wat jij de komende maanden aan jouw klanten wilt verkopen? En wat wil je dat ze van jou weten? Heb jij bijvoorbeeld iets gepland rond de kerst, begin dan al in september met dat onderwerp in een blog. Dat geeft Google de tijd om jouw blog te indexeren. En tegen de tijd dat jouw doelgroep op zoek gaat naar jouw kerstaanbod, ben jij goed vindbaar in de zoekmachines.

  • Bedenk wat klanten van jou willen weten!

Eigenlijk is dit nog veel belangrijker dan het vorige punt. Want waar dat vooral een handige manier is om onderwerpen te verzinnen, is iets schrijven wat de klant wilt weten cruciaal. Je wilt immers relevante content schrijven en dus is de interesse van de klant behoorlijk essentieel. Maar beide manieren zijn handige hulpmiddelen om onderwerpen te bedenken, en daar ging het hier even om ;-).

  • Maak een lijstje van de onderwerpen

Heb je eenmaal een aantal onderwerpen verzameld, bewaar ze dan. Uit ervaring weet ik dat als je een half uurtje gaat zitten, je zo op 5 tot 10 onderwerpen komt. Het is zonde als je de meeste daarvan ongebruikt laat. En het scheelt je later veel tijd; je hoeft dan niet weer opnieuw te bedenken waarover je gaat bloggen. Die tijd heb je nu al besteed, dus dat hoeft niet opnieuw.

  • Plan de onderwerpen in

Maak dus een contentplan: bedenk wanneer je de komende maanden waarover blogt. Die onderwerpen heb je nu, nu is het tijd om ze in te delen. En als je gelijktijdig in de planning een overzicht maakt wanneer een bijzonder event is, een beurs, een bepaalde dag die van toepassing is (kijk maar eens op de Inhaakkalender, een bron van inspiratie!), dan heb je vast nog meer leuke ingevingen die je kunt gebruiken.

  • Schrijf meteen de social mediateksten

Heb je een blog klaar, schrijf dan meteen een tweet, Facebookupdate en, of een post voor LinkedIn. Je zit toch in de flow dus die 140 tekens of iets meer type je er dan zo achteraan. En houd bij de tweets rekening met zo’n 16 tekens voor de link én de mogelijkheid om het te retweeten. Maak de tweet dus bij voorkeur niet langer dan 100 tekens. Met deze social mediateksten kun je jouw blog wereldkundig maken. Zo help je Google een beetje door alvast wat verkeer naar jouw blog te sturen.

  • En gebruik deze seo-tips voor het blog

Terwijl je jouw blog schrijft, houd dan ook ook rekening met Google. Verwerk er dus 1 of 2 linkjes naar jouw eigen website in. Zo voorkom je dat de meesten na het lezen van jouw blog meteen weer van jouw website af gaan. Dat is namelijk niet goed voor de bounce rate (en dus niet goed voor de zoekresultaten). En zorg dat het belangrijkste zoekwoord ook in de kop van het stuk staat, in de title tag (paginatitel) en de meta tag. En wil je het helemaal goed doen, verwerk dan relevante andere zoekwoorden ook in het stuk. Dus gaat jouw blog over ‘zonnepanelen’ noem dan ook woorden als energielabel, energiebesparing, zonne-energie en zo in het stuk.

Wordt vervolgd: seo-tips voor blogs

Het laatste punt is nog lang niet volledig. Terwijl ik dit schreef, bedacht ik aan de lopende band nog meer seo-tips voor blogs. Alleen voert dat wat te ver voor dit blog. Bij deze dus de belofte dat er op korte termijn een nieuw blog volgt over die seo-tips. En in de tussentijd schrijf ik nog een paar blogs voor anderen. Want dat heb ik ook beloofd :-).

 

Blog ze!

Jolanda

, , , , ,