Go to Top

De content op jouw website: wildgroei of strak en gecontroleerd?

Content of groen, geen verschil…

Wij hebben thuis zo’n postzegeltuintje. Heerlijk, maar niet bepaald het formaat van Paleis Soestdijk. Toch voelt het wel zo als het op het onderhoud aankomt. Is die tuin net weer op orde, groeit het links en rechts alweer alle kanten op en kan ik weer beginnen. En ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik moet doen. Dus ik check wat op internet, volg m’n gevoel voor wat het waard is en vraag het na bij mensen die er wel verstand van hebben. Maar soms is dat gewoon te laat en blijkt dat ik de wildgroei in de tuin veel eerder rigoureus had moeten aanpakken.

Tips over content

Vorige week sprak ik een hovenier. Ik vertelde hem wat hij anders kon doen aan zijn website en hoe hij eenvoudig de content bij kon houden. Hij was heel blij dat ik die moeite had genomen en er zoveel tijd in had gestoken. Maar dat was helemaal niet zo; na een snelle check zag ik al gauw een paar dingen die anders konden en waar hij snel mee geholpen zou zijn. Toen ik hem dat vertelde was hij nog meer verbaasd dat ik dat zo snel kon zien.

Natuurlijk kwam het gesprek over mijn postzegeltje en hij gaf al snel hele handige tips wat ik anders kon doen. Toen was het mijn beurt om zo blij te zijn; met die info die hij zo achteloos gaf kon ik weer verder. Ieder z’n vak bleek dus maar weer.

Goed snoeien

Deze hovenier vertelde ook dat een tuin al in het begin goed gesnoeid moet worden. En niet, zoals ik had gedaan, eerst vrolijk laten groeien totdat het gewenste formaat bereikt is. Want wil je het dan op orde houden, dan snoei je al het groen weg. Of niet, en dijt het steeds verder uit. Zoals bij ons. De haag werd zo breed dat er of ruim een halve meter af moest, of m’n eega een kleinere auto moest kopen. Je begrijpt dat de haag het moest ontgelden.

Waardevolle content

Had ik direct steeds een stukje weggesnoeid dan was die haag ook wel gegroeid, maar meer gecontroleerd. ‘Een strakke, mooie en groene tuin’ had ik dan gehad aldus de hovenier. Feitelijk is dat net zo als met zijn website; hij heeft steeds meer informatie eraan toegevoegd waardoor het nu onoverzichtelijk is en hij niet meer weet waar hij moet beginnen. Was daar ook zo nu en dan een flinke snoeischaar in gezet, dan was het overzichtelijk gebleven en had zinloze content plaats kunnen maken voor waardevolle.

Bij mij was het laat, maar niet te laat. De haag is weliswaar heel erg kaal, maar nu er flink gesnoeid is, zal die straks strak, mooi en groen zijn. Zijn website had een flinke snoeibeurt ook al eerder kunnen gebruiken maar goed, dat kan nu alsnog. En dan is die strak, duidelijk en vindbaar. En kan het daarna goed worden bijgehouden.

Hoe is de content op jouw site?

Mijn tip aan jou: kijk zelf ook eens met een frisse blik naar de content op jouw website en vraag je het volgende af:

  • Is de content nog actueel en relevant, ofwel bied ik deze diensten nog steeds aan?
  • Staat dat wat ik het belangrijkste vind, het meest aan verdien of het liefste doe, ook helemaal vooraan in de navigatie (links dus)?
  • Staan er zaken dubbel en kan dat samengevoegd worden?
  • Ontbreekt er iets?
  • Geeft mijn website antwoord op de vragen die mijn klanten mij offline ook stellen?

Tijd voor een snoeibeurt?

En, kan jouw site ook een snoeibeurt gebruiken? Ik begreep van de hovenier dat het najaar een prima tijd is  om orde op zaken te stellen. Als dat voor de tuin geldt, zal een website dat dan vast ook wel kunnen gebruiken. Inplannen dus die snoeibeurt voor jouw online content 😉 !

 

Succes!

Jolanda